مقالات کاربردی

علت سر و صدای کولر آبی و راه حل آن

علت سر و صدای کولر آبی

همان طور که می‌دانید به دلیل سر بسته بودن فضای داخلی منازل تبادل هوا با محیط بیرون صورت نمی‌گیرد مگر این که درب یا پنجره ها باز باشد یا از کولر آبی به عنوان یک وسیله سرمایشی به منظور ورود هوای خنک به منازل استفاده نمایید.

استفاده از کولر آبی که معمولا در پشت بام ها نصب می‌شود و تنها در موقع سرویس کولر بدان سر زده می‌شود گاهی اوقات با سر و صدایی همراه است که منجر شده تا نه تنها آرامش را از شما و خانواده تان سلب نماید بلکه عدم توجه به آن منجر به بروز مشکلاتی برای کولر شما شود که هزینه های زیادی را در بر دارد.

از این رو توصیه می‌شود که با شنیدن این چنین صداهایی که معمولا به دلیل کم صدا بودن کولر ها سریعا متوجه آن می‌شوید به سراغ سرویس و تعمیر کولر های آبی خود بروید و همین موضوع سبب شده تا مقاله در دست به منظور بیان علت سر و صدای کولر آبی و راه حل آن مطرح گردد.

دست نوشته ای که گردآوری آن توسط مجرب ترین کارشناسان مجموع کاوه کویر فراهم شده است تا به راحتی با مطالعه آن بتوانید به عنوان یک کارشناس اقدام به بررسی مشکل پیش آمده نمایید و سپس بر اساس علت معلوم شده به رفع مشکلی که منجر به ایجاد سر و صدای کولر آبی شده است، بپردازید؛ پس با ما تا انتهابی این مقاله همراه باشید.

علت سر و صدای کولر آبی چیست؟

همان طور که در بالا نیز بدان اشاره نموده ایم، علت سر و صدای کولر آبی به عوامل مختلفی باز می‌گردد که اگر بدان توجه نشود نه تنها این صدا ها بیشتر شده و منجر به سلب آرامش از شما می‌گردد بلکه به مرور زمان منجر به خرابی قطعات بیشتری از کولر شما خواهد شد.

از این رو کسب اطلاع و شناخت این علل و راهکار هایی که برای رفع آن توصیه می‌شود از مواردی است که از اهمیت بالایی برخوردار است و ما در این دست نوشته به بیان این مطالب از عللی که منجر به سر و صدای کولر آبی شده تا راهکار هایی که برای رفع آن پیشنهاد می‌شود، پرداخته ایم.
از جمه عللی که منجر به سر و صدای کولر شما می‎گردد را می‌توان موارد زیر بیان نمود:

خشک شدن یاتاقان کولر

یکی از دلایلی که منجر به ایجاد صدای کولر ها می‌شود، خشک بودن یاتاقان است. در اصل یاتاقان ها که در محل متصل شدن پروانه ها قرار می‌گیرند و محلی برای قرارگیری پایه های پروانه هستند، اگر روغن کاری نشوند باعث ایجاد سر و صدای کولر می‌شوند.

عدم توجه به این موضوع ممکن است از کار افتادن کولر شما را به دنبال داشته باشد و همین موضوع منجر گردد که شما مجبور به تعویض پروانه کولر آبی شوید، نه تنها تعویض پروانه ها بلکه این امکان وجود دارد که شما نیاز به انجام تعمیراتی بر روی کولر خود داشته باشید.

یکی از مواردی که سبب شده تا به این علل سر و صدای کولر آبی پی ببرید را می‌توان صدای جیر جیر کولر هنگام روشن شدن بیان نمود که در اصل به علت همان خشکی یاتاقان است. یاتاقان به دلیل متحرک بودن باید مرتبا روغن کاری شود تا بلبرینگ های آن نرم شده و هنگام کار کردن صدا ندهد.

اگر به خشکی یاتاقان کولر توجه نکنید ممکن است صدای کولر بیشتر شده و این برای شما آزاردهنده باشد و یا عدم توجه به آن منجر به شکستگی بلبرینگ شده و این موضوع نیاز به تعویض یاتاقان را به همراه دارد.

خرابی یاتاقان

از دیگر عواملی که منجر به علت صدای زیاد کولر می‌شود را می‌توان خرابی یاتاقان بیان نمود. خرابی این قطعه از کولر به دلیل عواملی نظیر فرسودگی، ضربه، زنگ زدگی یاتاقان یا بلبرینگ رخ می‌دهد که در این صورت نیاز به تعویض آن برای برطرف شدن صدای کولر به شما توصیه می‌شود.

در اصل یاتاقان قطعه ای در کولر آبی است که در وسط توربین کولر قرار می‌گیرد، اگر یاتاقان خراب شده باشد یا بلبرینگ آن دچار مشکلی شود و یا سوراخ های یاتاقان بیش از حد بزرگ شده باشد، ممکن است صداهای ناهنجاری را از کولر بشنوید که در این صورت باید به سراغ تعمیر آن بروید.

خرابی تسمه کولر

از دیگر عاملین ایجاد صدای کولر آبی را می‌توان خرابی تسمه کولر بیان نمود. در اصل خرابی تسمه پروانه کولر را می‌توان از ریش ریش شدن و یا نخ نما شدن آن به دست آورد؛ چرا که در این صورت بر اثر برخورد ریشه ها یا نخ نمای های ایجاد شده به کولر شما شاهد شنیدن صدا های عجیب و غریب خواهید بود.

در اصل تسمه از اجزای مهمی برای کولر به شمار می‌رود که دور موتور را به پروانه انتقال داده و سپس هوای خنک را به داخل کانال کولر منتقل می‌کند. اگر این قطعه از کولر خراب باشد و توجهی به آن نشود به دلیل برخورد نخ بیرون زده از تسمه با بدنه کولر صدای زیادی را از کولر خواهید شنید.

عدم توجه به تسمه منجر به پارگی آن شده و سپس مشکلات جدی تری را برای کولر شما به همراه خواهد آورد؛ پس بهتر است در موقع سرویس کولر به حتم به بررسی این قطعه از کولر بپردازید.

البته باید در باب تسمه کولر بدین موضوع نیز توجه داشته باشید که تسمه کولر شل نباشد یا بیش از حد سفت تنظیم نشده باشد؛ چرا که در این صورت نیز شما صدا های زیادی را از کولر خواهید شنید که با تنظیم درستی تسمه از شنیدن این صدا ها در امان خواهید بود.

شل شدن پولی یا همان فولی ها

از دیگر مواردی که منجر به ایجاد سر و صدای کولر آبی می‌شود را می‌توان خرابی یا شل شدن پولی یا همان فولی ها بیان نمود. در اصل درون کولر آبی دو قطعه تحت نام پولی وجود دارد که پولی کوچک به موتور وصل شده و پولی بزرگ‌تر منجر به حرکت پروانه در کولر می‌شود.

در اصل وظیفه پولی ها گردش پروانه به واسطه نیروی تولیدی موتور است، که در صورت خرابی یا شل بودن آن شما شاهد سر و صدا از کولر آبی خواهید بود. در صورت شل بودن تنظیم این قطعه و سفت کردن آن و در صورت ترک خوردگی و شکستگی تعویض آن به شما پیشنهاد می‌شود.

خوردگی بوشن دینام کولر آبی

بوشن قطعه ای در موتور کولر است که پشت فولی یا همان نگهدارنده تسمه قرار دارد و میله متحرک موتور کولر از داخل آن عبور می‌کند، در صورتی که این قطعه از کولر دچار خوردگی باشد یا خراب شده باشد، شما شاهد شنیدن صدای زیادی از کولر آبی خواهید بود.

البته باید به این مسئله توجه نمایید که علت خوردگی بوشن ها چیست؛ چرا که در صورت تعویض شاید در مدت زمان کوتاهی دوباره شاهد خوردگی بوشن دینام کولر آبی باشید که این موضوع نیازمند بررسی علت خوردگی این قطعه است که باید انجام شود.

البته که به غیر از خوردگی بوشن می‌توان مواردی چون سفت بودن بیش از حد تسمه کولر، رطوبت بسیار بالا و ضعیف شدن موتور کولر را نیز از موضوعاتی در این زمینه مطرح نمود که سر و صدای زیاد کولر را به همراه دارد.

تاب برداشتن پروانه

از مهمترین عللی که منجر به سر و صدای کولر آبی می‌شود را می‌توان تاب برداشتن پروانه بیان نمود. البته که این تاب برداشتن خود به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از جمله آن می‌توان به خراب شدن یاتاقان یا خراب شدن پولی و… اشاره داشت که بهترین راهکار برای آن تعویض پروانه است نه تعمیر آن.

اگر صدای تق تق را از کولر خود می‌شنوید یا صدای کولر شما حالت کوبیدن دارد به احتمال خیلی زیاد پروانه کولر تاب برداشته است که در این صورت باید به رفع تاب پروانه بپردازید. برای تاب گیری پروانه نیاز است که آب را به یک سمت کشیده و سپس پیچ پروانه را محکم کنید و سپس برای طرف دیگر نیز این کار را انجام دهید.

خرابی موتور کولر

گاهی عاملین بیان شده دلایل صدای کولر نیستند و آنچه که سر و صدای زیاد کولر را به همراه دارد خرابی موتور کولر است که منجر به صدا های آزار دهنده ای می‌شود. همان طور که می‌دانید مهمترین بخش کولر آی، موتور ۀن است که اگر دچار آسیب شود شما قادر به برطرف نمودن این چنین آسیب هایی نخواهید بود و حتما باید به سراغ سرویس کار متخصص بروید.

البته که بهترین گزینه در این موارد تعویض موتور کولر آبی است؛ چرا که اطمینان شما از بروز آسیب های دوباره برای موتور را به همراه دارد.

البته باید به این مسئله نیز توجه داشته باشید که اگر هیچ یک از مسائل ذکر شده در بالا علت سر و صدای کولر نیست، جایگیری کولر یعنی عدم تراز کولر و یا قرار گیری آن بر روی پایه های نامناسب و نصب دهانه کولر به صورت مستقیم بوده که منجر به لرزش و ایجاد صدای کولر می‌شود.

راهکار هایی که برای رفع مشکل صدای کولر آبی مطرح است

هر یک از علل بیان شده در بالا که منجر به سر و صدای کولر آبی می‌شود با روش هایی قابل برطرف شدن است که در این جهت به عنوان راهکار هایی که برای رفع مشکل صدای کولر آبی مطرح است، بدان اشاره نموده ایم:

  • در صورت نصب ناصحیح و عدم تراز بودن کولر باید به مناسب بودن محل قرارگیری و تراز بودن آن توجه نمایید تا بتوانید از شر صدای زاید کولر در امان باشید.
  • در صورت مواجه با خشکی یاتاقان پیشنهاد روغن کاری آن به شما داده می‌شود که نه تنها سر و صدای کولر را کم می‌نماید بلکه درستی کارکرد آن را نیز تضمین می‌کند.
  • خرابی یاتاقان از علل ایجاد صدای کولر است که تنها با تعویض آن می‌توانید از سرو صدای کولر خلاص شوید.
  • اگر خرابی پروانه منجر به علت سر و صدای کولر است باید به سراغ تعویض آن بروید، در حالی که اگر با تعویض آن نیز دوباره شاهد شنیدن صدای کولر هستید باید به سراغ بررسی مواردی چون سفت بودن، شل بودن، کیفیت تسمه و خرابی پولی بروید که از علل خرابی تسمه پروانه است.
  • اگر علت صدای کولر بر اثر خرابی پولی است باید توجه نمایید که به خاطر شل بودن یا گشاد شدن پولی است که این صدا ایجاد شده است؛ اگر صدای ایجاد شده در کولر بخاطر شلی پولی باشد با سفت کردن آن صدای کولر کم می‌شود؛ در حالی که اگر گشاد شدن پولی علت این موضوع باشد تعویض آن به شما پیشنهاد می‌شود.
  • اگر مشکل بوشن ها منجر به صدای کولر شود باید به سراغ تعویض یا تعمیر آن توسط افراد خبره و ماهر بروید تا سرو صدای کولر را برطرف سازید.
  • اگر پروانه کولر شما تاب برداشته بهتر است آن را تعویض نمایید، درست است که برخی پیشنهاد تاب گیری آن را به شما می‌دهند؛ اما دوباره بعد از مدتی با همین مشکل در این صورت مواجه خواهید شد و به سراغ تعویض خواهید رفت.
  • اگر خرابی موتور علت صدای کولر است بهتر است به فکر تعویض آن باشید؛ البته که باید مشکل آن را بررسی نمایید تا شاید بتوانید با تعمیر موتور به رفع این مشکل کمک نمایید.
  • البته که باید به این نکته توجه داشته باشید سرویس به موقع و منظم کولر و خرید کولر های آبی باکیفیت نیز از مواردی است که می‌تواند شما را از این مشکل بیان شده در امان نگه دارد؛ پس در زمان خرید نیز دقت کنید که بهترین کولر ابی را خریداری نمایید.

کولر های آبی کاوه کویر از برترین های محصولات سرمایشی در بازار است که می‌توانید با اطمینان و تضمین کتبی در باب کیفیت آن را خریداری نمایید. محصولاتی که نه تنها از کیفیت بالایی برخور دارند بلکه به سبب فروش مستقیم و بدون واسطه با قیمت مناسب به دست شما مشتریان عزیز می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *